Despre pasiune si determinare cu Antrenorul Anului 2017, sursa: https://www.ninabalerina.com/

Articol publicat de Nina.

Mărturisesc că îmi place la nebunie să fac sport. Indiferent că este vorba de mersul la sala de fitness, ciclism, alergare în parc, înot sau yoga. Iubesc boost-ul de energie pe care mi-l dă o clasă de TRX sau cycling la prima oră a dimineții, la fel cum iubesc sentimentul de bine și relaxarea oferite de o sesiune de yoga la finalul unei zile pline.

Sunt deja ani buni de când sportul face parte constant din viața mea. Da, am avut și perioade de pauză, însă după fiecare dintre acestea realizam cât de greu este să reiau antrenamentele și să reintru în forma de dinainte, astfel încât astăzi încerc să îmi mențin o activitate sportivă constantă, chiar și atunci când sunt în vacanță.

Cred cu tărie – și am constatat pe pielea mea – că sportul iti aduce beneficii nu doar pe plan fizic, ci și pe plan mental și emoțional. Acestea din urmă sunt de fapt aspectele care mă țin motivată pe termen lung și mă fac să sar din pat direct în mașină la 6.30 dimineața. Dispoziția mea este una fantastică în zilele și în perioadele în care fac sport – sunt mai veselă, mai plină de energie și gata să cuceresc lumea.

Și pentru ca informația corectă este foarte importantă atunci când dorești să pornești pe un astfel de drum, ți-am pregătit un super interviu cu un expert în domeniu. Și nu este un expert oarecare, ci chiar Antrenorul Anului 2017, câștigătorul competiției Men’s Health Romania’s Next Top Trainer 2017 – Elias Mayan-Na.

L-am cunoscut pe Elias în urmă cu câțiva ani, la sala de sport pe care o frecventez. De la un tânăr antrenor la începuturile carierei sale, a evoluat și s-a maturizat frumos în toți acești ani, ajungând astăzi un antrenor profesionist care debordează de încredere, pasiune și energie. Dar mai bine îl las pe el să vă spună povestea 🙂

Cine este Elias Mayan-Na?

Sunt Elias Cristian. Așa mă prezint pretutindeni. Numele de familie îl pronunț de 3 ori până să fie înțeles, de parcă ar fi vreun descântec magic. Sunt „Antrenorul Anului”according Men’s Health. Antrenor personal, antrenor de grup fitness și indoor cycling (aici am o listă lungă de specializări). În copilărie eram destul de „nesportiv” sau puturos. La școală și la bloc se juca fotbal, sport care nu mă atrage nici la vârsta asta. Așa că am zis pas orei de sport. Probele sportive (puține la ora de sport) le câștigăm cu ușurință oricum. La 15 ani am început să cânt hip-hop și mi-am făcut o trupă, apoi am cântat cu niște băieți cunoscuți și am făcut un album împreună. Nu era un stil de viața sănătos și nu prea câștigăm nimic din asta. Între timp m-am angajat într-un restaurant și până la cariera de antrenor am lucrat în restaurant.  
Când ți-ai descoperit pasiunea pentru sport și când ai știut că vrei să faci din asta o carieră? 

Pasiunea pentru sport a venit din dorința de a arăta bine. Îmi doream să am un corp bine lucrat încă de mic. Însă nu m-am dat în vânt după sport în copilărie. Eram fratele mai mic și mai leneș. La 19 ani am intrat în sala pentru prima dată cu niște colegi de la restaurantul în care lucram. Prima febră nu se uită niciodată. Au trecut vreo 2 ani de când tot mergeam la sală, dar tot nu înțelegeam cu ce se mănâncă „trasul de fiare” sau procesul de hipertrofie cum îi mai spune. Fiecare aveam tehnica noastră și varianta noastră asupra exercițiilor, repetări, formă de execuție etc. Iar unele din greșelile de mai sus le plătești cu sănătatea, pe lângă timpul pierdut în sală fără rezultate. Asta m-a trimis la școală. M-am gândit că mi-ar prinde bine ceva instruire. Plus că un prieten de-al fratelui meu terminase cursul de ceva vreme și lăuda tot ce a învățat acolo. După prima zi de curs eram pierdut. Dar ușor ușor totul a căpătat sens. Am avut doi profesori extraordinari și am învățat o mulțime de lucruri de care nici nu aveam habar (iar asta e primul curs din cele peste 20 la care am fost până azi). Dorința de a schimba domeniul a venit o dată cu rezultatele. Primul meu „client” îmi era superior direct în restaurantul în care lucram. În 3 luni de antrenament și alimentație a slăbit 8-10 kg. Eu îmi formam vocabularul de antrenor și mă acomodăm cu predatul lecțiilor de antrenament. După rezultatele obținute cu Vali și felul în care mă simțeam când îl antrenam, am zis că asta vreau să fac pe viitor. 

Cum arată o zi din viața ta? Cât timp petreci zilnic în sală? În afara claselor pe care le ții și a sesiunilor cu clienții, cât timp dedici antrenamentului tău personal? Pentru că trebuie să recunosc că în cei câțiva ani de când te cunosc ai evoluat destul de mult. Este suficientul sportul pentru a ajunge la o asemenea formă fizică? 
O zi plină sau o zi liberă? Luni am 4 clase și 5-8 antrenamente personale. Miercuri sunt poate cel mai liber. Mă trezesc la 6-7 dimineața. La 7 când sunt „mai liber”. Micul dejun vine între 2 antrenamente pe fugă și asta pentru că nu îmi place să mănânc imediat ce m-am dat jos din pat. Iar din pat sar direct în mașină sau pe bicicletă și fuga la sală. Mă antrenez când apuc (de 2-3 ori pe săptămână). Iar antrenamentele de grup de dimineață le fac pe stomacul gol. Mă simt bine și am energie. În schimb până la prima masă beau 1-2 litri de apă (primele 3-4 ore după somn). La prânz am o oră două libere. Când sunt norocos poate trag și un pui de somn. Oricând e binevenit un somn la prânz. Antrenamentele mele individuale sunt cele cu greutăți de creștere sau menținere a masei musculare. Două sau trei pe săptămână. Atât îmi permit în ultima vreme. Pe lângă cele 15-20 de ore de grup fitness la care lucrez între 30 și 90% (depinde de tehnica de predare). Sunt clase la care particip aproape 100% cum e Bodypump sau Cycling-ul și clase la care fac coaching cum e C-core sau TRX-ul. Deci antrenamentele de „conditie fizica” le fac la clase. Consum între 4 și 5000 de kilocalorii zilnic. 

Ce iubești cel mai mult la ceea ce faci? 
Faptul că lucrez cu oameni!

Care este profilul clienților care se antrenează cu tine? 
Oricare. Name it. Sunt pregătit să antrenez pe oricine. Asta mă face un antrenor de top. Femei, bărbați, adolescenți, vârstnici, femei însărcinate. Obiective de la stânga la dreapta. Slăbire, creștere în masă musculară, condiție fizică, flexibilitate, rezistență, forță. Dar încerc să rămân la meseria de antrenor. Sunt cazuri în care oamenii au nevoie de specialiști de kinetoterapie, recuperare, nutriție. Sunt domenii despre care am studiat. Dar mai bine se pricep adevărații specialiști. Așa că îi recomand pe ei. 

Care consideri că sunt cele mai importante aspecte atunci când dorești să scazi în greutate? Dar atunci când ai o greutate ok dar îți dorești definire? Care este diferența de antrenament între cele 2 situații? 
Păi. Să scazi în greutate ai nevoie de un echilibru alimentar în primul rând. Să definești musculatura ai nevoie de exerciții de tonifiere și, la fel, un plan alimentar bogat în nutrienții necesari (proteine și carbohidrați de calitate și grăsimi sănătoase). 
În cazul celor ce își doresc să scadă în greutate sunt bune antrenamentele ce îți mențin pulsul în zona de ardere a grăsimilor. Circuite de exerciții moderate ce solicită sistemul muscular susținut. Lucrul în circuit va menține și un puls ridicat pentru zona de ardere a grăsimilor. Ori circuite pe aparatele cardio (7-10 minute pe fiecare aparat) in zona de fat burning. Efort moderat și susținut (pauze scurte sau deloc) aș spune. Mai există varianta antrenamentelor metabolice. Scurte și intense, ce solicită sistemul muscular și aparatul cardiovascular ca mai apoi corpul să ardă calorii (preponderent din grăsimi) și după terminarea antrenamentului.
Exercițiile de tonifiere le-aș defini ca exerciții ce vizează grupe musculare în parte. Stres pe fiecare mușchiuleț în parte și tensiune musculară. Repetări controlate, seturi,  progresii, exerciții complexe de mare sinergie musculară. Planul de antrenament este mai tonic și mai la obiect. Aici e și timp și loc de pauze.
Diferența dintre cele două constă în sistemele energetice solicitate. Pentru primul vom încerca să lucrăm cu sistemul energetic aerob. Acolo unde pulsul e în zona de ardere a grăsimilor iar intensitatea este moderată. Pentru cel de-al doilea, o combinație între exercițiile aerobe și cele anaerobe ar fi mult mai recomandată. Urmărești să duci mușchiul la epuizare prin repetări multe, 16-20 sau chiar mai multe și să îl faci să ardă. Până ce se eliberează acidul lactic în mușchi.

Cât de importantă este alimentația în obținerea corpului perfect? 
Pe primul loc. În cele mai multe cazuri. 

Care este combinația câștigatoare între antrenament și alimentație? În cât timp se pot obține rezultate fizice vizibile? 
Depinde de unde pleci. Dacă alimentația e de partea ta, mai rămân antrenamentul și refacerea. În ziua de azi sunt două tipuri de oameni. Cei cu joburi fizice (au un tonus muscular și o mică bază) și cei sedentari. Cei sedentari de multe ori suferă de atrofiere musculară. Ce face procesul de adaptare mai lung. Apoi vorbim de sex. Bărbat sau femeie. Apoi vorbim de vârstă 20-30-40-50 (sunt rezultate diferite în funcție de metabolism). Tipul somatic este un alt factor determinant (endomorf, mezomorf, ectomorf). Și definiția rezultatelor vizibile este vagă. Minim 3 luni să vezi CEVA (în cazul supraponderalilor se văd rezultate la 2 săptămâni așa că îi excludem). După 1 an de sport corpul începe să se schimbe. Alura, postura, mușchii etc. 

Cam la câte ore de antrenament pe săptămână ne referim? 
Pentru menținere, ai nevoie de un număr de 3 antrenamente pe săptămână (intense și eficiente). Bine ar fi să ai 4-5 antrenamente pe săptămână de 40-70 minute. Când zic 40 de minute, mă refer la antrenamentele scurte și intense. La peste 50 de minute de antrenament e clar că intensitatea este medie sau joasă. În orice caz, antrenamentele de peste o oră sunt pentru sportivii de performanță. 

Cum arată meniul tău alimentar zilnic? Cât de strict ești cu acesta? Îți permiți și răsfățuri culinare? ….ssst….să nu le spunem cititorilor că te-am văzut mâncând un croissant cu ciocolată 🙂 
Am început mai sus să povestesc din ziua mea. Micul dejun vine după 1-2 litri de apă pe la ora 10-11. După ceva antrenamente la activ. Ouă, mezeluri crud uscate, legume, lactate mai puțin. În caz de urgență, un shake sau un baton. Prânzul e între 12 și 2. Trebuie să conțină carne. Carne plus garnitură și opțional salată. Evit mâncărurile gătite. Deși îmi plac fasolea, mazărea, năutul și pastele, le consum rar. Cina înseamnă ora 5-6 înainte de clasele de seară. La mine prânzul și cina sunt cam aceleași mese. O bucată de carne și o garnitură de legume, orez etc. Dacă apuc să mănânc ceva imediat după clase mai iau o masă. Dacă nu, asta e tot. În permanență am un borcănel cu aminoacizi din care iau când îmi aduc aminte (mă refer la oră) zilnic. Iar proteina uneori îmi ajunge câte 2-3 luni un singur kilogram de pudră (mănânc mai multe batoane, sunt mai la îndemână). Am 3 reguli nutriționale pe care le urmez negreșit: 1) Nu stau niciodată înfometat și am minim 3 mese pe zi (când nu am timp să mănânc iau un baton sau un shake). 2) Beau minim 3 litri de apă pe zi.

3) Nu merg la somn cu burta plină (2-3 ore înainte de somn nu mănânc nimic), prefer să adorm puțin înfometat. 

Ce alimente sau grupe alimentare fac casă bună cu antrenamentul, în efortul de a ajunge la un corp armonios și tonifiat? Dar cele rele/interzise?
Alimente bune sunt toate. Alimentele procesate sunt rele. Proteine, carbohidrați și grăsimi. Ai nevoie de toate. Superalimente sunt acum semințele (in, chia, quinoa, mei, susan, dovleac etc) cerealele, năutul, fasolea (roșie), orezul (brun, negru, roșu). E mult de zis aici. Cât despre alimentele interzise, aici am alte 3 reguli . 1) fără prăjeli. 2) nu combina grăsimile și carbohidrații (paste cu brânză, cartofi prajiti, șnițele). 3) mananca din 4 în 4 ore. Și ești salvat. 

Este adevărat că zahărul te face “pufos(oasă)”? 
Zahărul în exces. Tot ceea ce conține hidrați de carbon se numește zahăr. Deci hai să nu acuzăm un singur produs. Și porumbul are zahăr și chipsurile și cartofii prăjiți. E ca vorba aia „daca înjuri de 3 ori și te închini de 4 ai dat de dracu” – dacă bei cafeaua fără zahăr și alegi piureul în loc de legume la abur, ești ca în fraza de mai sus. 

Ce putem face atunci apare subit pofta de dulce? De obicei pe la ora 4-5 după-amiază?  Exista anumite trucuri pt a evita tentația? 
Cu siguranță există. Se spune că mai multă proteină la masa de prânz ar putea ajuta în lupta cu pofta de dulce.
Nu mi-aș da cu părerea. Am studiat și nutriția, deși nu e specialitatea mea. Așa că am să mă abțin de la un răspuns. 

Ai câștigat de curând competiția Men’s Health Romania’s Next Top Trainer 2017. Felicitări!!! Cât de mult te-ai pregătit pentru asta și cât de dificil a fost? 
Da. Am câștigat. Precompetional? Deloc. Ba chiar m-am relaxat. Cu o săptămână înainte am lăsat-o mai moale cu antrenamentele. Am mai citit una alta. Mă așteptam la întrebări „de manual” cu date exacte. Mi-a fost tare ușor și natural să câștig. Asta fac de ani încoace câte 10-16 ore pe zi. În rest, m-am pregătit în toți anii ăștia. Pentru o competiție ca asta nu te pregătești cu două luni înainte. Ești sau nu ești gata. Când apar emoțiile rămâi în fundul gol. Ești tu și atât. Dacă în tine sunt informațiile și capacitățile fizice, le ai și le scoți la lumină. Dacă ai învățat poezia și uiți 2 versuri…. Am avut mari emoții. Mi-am dorit să câștig. M-am simțit pregătit. Am participat ca să văd ce așteptări au ei de la un antrenor și în același timp să văd cu ce ar fi un alt antrenor mai complet sau mai bun. Cunosc mulți băieți pricepuți care nu s-au înscris ori au fost doar anul trecut și anul ăsta nu au revenit. Eu m-am înscris primul la o convenție cu gândul să îi întrec pe toți și să câștig. I-am spus lui Vlad (un foarte bun prieten) „Să mă bag la concursul ăsta? Hai să mai câștig și eu un premiu!” și el a zis „Da frate! Bagă-te că e de tine”. Cei de la înscriere mă întrebau dacă sunt certificat. Că altfel nu pot participa. A fost amuzant. Când am început să scriu specializările, la un moment dat mi-au spus că e de ajuns câte am scris. Iar eu eram la jumătate.

Care consideri că au fost cele 3 cele mai importante atribute/calități care te-au ajutat să ieși învingător? 
Pasiunea, naturalețea și determinarea. 

Care sunt planurile tale de viitor? 
Păi… Vreau să fac un ghid de exerciții, mai multe programe de antrenament și să mă dezvolt puțin în online. Îmi dau seama că aș putea să ajut oamenii cu informații și sfaturi. Am să fac și ceva în scop comercial. Tot ce voi face free am să pun pe paginile de facebook și instagram eliascristian și workoutstandards. Ideile vin peste noapte și cum urmează atâtea nopți… Cu siguranță îmi doresc să fiu unul din cei mai buni antrenori din România și mai mult de atât. 

Mulțumesc, Elias, pentru interviu și îți doresc mult succes! Și… ne vedem la sală! 😉

Spread the joy!

Nina

https://www.ninabalerina.com/single-post/2017/10/13/Despre-pasiune-si-determinare-cu-Antrenorul-Anului-2017

Adaugă la favorite Legătură permanentă.

Comentariile nu sunt permise.