Un antrenor fara puteri magice

Am plecat de la idea ca un antrenor nu poate avea puteri magice si nici nu poate obtine rezultatele de unul singur.

Mergem putin mai departe la ideea de antrenament si ceea ce reprezinta el.

Pentru majoritatea oamenilor ce merg la sala antrenamentul reprezinta o ora de activitate fizica.

Pentru majoritatea sportivilor reprezinta un intreg cumul de factori impartiti in 24 de ore ale unei zile, 7 din 7 si tot asa.Antrenamentul sportiv reprezinta raportul intre stres – > refacere -> supracompensare si din nou de la capat.

Cum ai putea sa crezi ca respectand 4-5 antrenamente saptamanale si doar atat ai putea avea rezultate?

Doar principiul de refacere include atat de multe elemente: ( Antrenament > nutritie si suplimente nutritive > deplasare > serviciu sau studii > factori psihologici > factori fiziologici > mostenire genetica > factori de mediu > viata sociala > somn > manevre de refacere ).

Dar oamenii nu au un fulltime job din asta si nici nu putem aduce in discutie atata strictete. Doar ca noi tindem spre performante.
Cu cat tinzi mai mult spre performanta , cu atat trebuie sa strangi mai mult lantul “ antrenament > refacere > supracompensare “  Asta e bine de stiut.

Dar trebuie sa stim si de unde a plecat totul sa avem o idee ceva mai ampla.

Am incercat sa fac un material lung depre “ istoria fitness-ului” iar apoi l-am pierdut pe undeva. Revin cu ideile de baza si cu alte adaugiri.

“Cultura fizicului si nutritia reprezinta salvarea Americii” spunea Jack LaLane, „parintele fitness-ului”.

Antrenor de fitness si nutritionist , el a deschis in anul 1936 primul  centru fitness.  A promovat la Tv programe de activitate fizica si un stil de viata mai sanatos.

Sunt multe de spus. Este o industrie in continua dezvoltare si expansiune. Am vrut doar sa punctez faptul ca “Fitness-ul” este un o activitate ce foloseste mijloace deja cunoscute de pregatire din diverse sporturi. Beneficiaza de teorii de antrenament ce au devenit aplicabile pentru obtinerea unor rezultate specifice si individualizate. De aici putem ajunge la ideea ca ne aflam intr-un ocean de posibilitati. “Fitness” reprezinta conditie fizica > o stare de bine.

Ce apartine intr-adevar 100% categoriei “ fitness “ si industriei sunt clase de “Aerobic” si mai apoi “ grup fitness “

Pai ce e “ aerobicul “ ?

Sunt pasii aia pusi pe muzica meniti sa te mentina activ intr-o coregrafie complexa si placuta. Efectul: un ritm cardiac in zona aeroba ce are ca efect arderea grasimilor ( de aici si numele )

Ce este grup fitness-ul?

Pai daca nu toate antrenamentele de grup intra in zona “ aeroba “ ar fi fost si pacat sa le punem in categoria de aerob cand efortul este anaerob. Si asa putem numi simplu grup fitness. Clase de tonifiere, anduranta, tehnica, agilitate , coordonare si nelimitatele tipuri de programe ce se muleaza pe placerile si nevoile participantilor.

Dar restul metodelor din sala de fitness?

Metodele sunt nenumarate. Centrele fitness ofera mai multe tipuri de facilitati in sensul asta. Aparate de bodybuilding , instrumente de weightlifting , sporturi ( inot, bodybuilding , cycling , crossfit, tenis etc )

Toate cele mentionate mai sus sunt sporturi de performanta imprumutate si aplicate in sensul obiectivelor. Slabire , crestere in greutate , imbunatatire a conditiei fizice, sport in scop recreational etc.

Aici de multe ori se nasc controverse sau polemici. Sportul ala nu e sanatos, miscarea aia nu e corecta etc.

Pai e bine de stiut ca: Pentru un alergator profesionist toti ceilalti alearga “ slabut “ , pentru un powerlifter tehnica unui sportiv de rand va fi una slaba , pentru un saritor . . . . . . . si tot asa.

Chiar si textul meu va fi destul de slab pentru un blogger sau un scriitor.

Deci am pornit de la strictete si devenim usor ingaduitori.

Ingaduitori cu ce? Doar nu vom face rabat de calitate.

  • Tehnica asigura performanta si elimina din riscurile accidentarilor.
  • Stilul de viata influnenteaza rezultatele.
  • Alimentatia joaca un rol important si chiar esential.

Nu poti avea una fara cealalta sau cel putin nu te poti astepta la niste rezultate rapide. Mai sunt si alti factori specificati mai sus ( factori de mediu , mostenire genetica, viata sociala etc ) Avem familii, copii, concedii, animale de companie, probleme de sanatate, patologii si lista e nelimitata.

Astia sunt factori care din pacate te opresc ori te incetinesc uneori.

Exista o cale pentru fiecare de a face putin sport in “ anii sedentarismului “ . Avem nevoie de activitate fizica tinand cont de tot confortul asta al zilelor noastre. In primul rand pentru sanatate si longevitate, mai apoi pentru silueta si aspect fizic.

  • Antrenamentul:

Antrenamentul trebuie sa fie focusat pe nevoi.

Spre exempu: Atunci cand vrei sa pierzi in greutate trebuie sa accesezi sursele secundare de energie (grasimile) . Asta se intampla atunci cand mentii un puls mediu in zona de ardere a grasimilor. Majoritatea imaginilor de promovare ne arata oameni storsi si transpirati ce fac diverse activitati intense. Asta pare reteta de succes pentru orice obiectiv. Trage tare, transpira mult si vei avea rezultate ca tipul/tipa din imagine. WHICH IS NOT ! ! ! ( in multe cazuri )

Mergem mai departe sa acoperim tot.

In sport un antrenor este cel ce dicteaza un plan de antrenament in functie de parametrii unui sportiv. Cerinta e una singura: Performanta! Exista o relatie stransa intre cei doi. Dar sportivul nu face ce are chef, nu rateaza antrenamente, nu are 7 vacante pe an , nu are asa multe nopti pierdute sau mese sarite. Asta e sportivul. Ala e antrenorul lui.

Cine sunt instructorii de fitness?

Noi instructorii de fitness suntem altceva. ( vanzatori , psihologi , nutritionisti, antrenori, confidenti, sursa de inpiratie si motivare, exemple etc )

Facem parte din tabara antrenorilor ce au ca prima cerinta performante fizice mai mari decat ale clientilor respectiv “ elevilor “ ( caz invers in sportul de performanta )

  • Vanzatori?
  • Pai da! Ca ne vindem serviciile.

Industria intreaga se promoveaza, noi ne promovam. Deci suntem in ipostaza in care “clientul ne spune cum vrea sa decurga lucrarea”

  • Psihologi?
  • Pai da! Ca trebuie sa intelegem nevoile la un nivel empatic in primul rand. Avem atatea metode de lucru incat gasim alternative si cel putin doua metode pentru fiecare obiectiv, in caz ca vreuna nu e pe placul lor.

Deci oferim servicii si trebuie sa colaboram bine cu elevii nostri.

  • Nutritionisti?
  • Pai da! Trebuie sa ai o mica baza d.p.v.d nutritional acolo cel putin. Altii le fac pe ambele, antrenament si nutritie. Cum e cel mai recomandat

Cu cat acoperim mai mult din nevoile lor cu atat mai bine.

  • Antrenori !
  • Cu siguranta. Pentru asta am studiat

Am studiat si ne-am pregatit pentru asta si trebuie sa o facem bine.

  • Inspiratie , motivatie, exemplu?
  • Totul in lumea asta functioneaza pe baza de atractie. Am stabilit mai sus ca facem “ vanzari “ deci avem nevoie de o carte de vizita si aici nu “haina il face pe om” , ci imaginea de ansamblu, forma fizica, limbajul trupului etc.

Trebuie sa iti placa sa te poata convinge ca iti vei atinge obiectivele. Desi asta nu spune nimic despre calitatile unui antrenor.

Mi-am dat seama ca ne invartim in jurul unor subiecte iar adevarul e undeva la mijloc.

Performanta se face cu determinare si consecventa.

Sportul nu este singura metoda de a pierde in greutate. Sportul este o metoda de combatere a sedentarismului, de a te mentine activ, sanatos si intr-o forma fizica buna.

Dragoste cu sila nu se poate. Dar nici sport “de nevoie”

Avem atatea metode. Sunt nelimitate. Cu siguranta una din ele are sa iti placa. Mai ramane sa vezi daca e in concordanta cu nevoile tale.

Aici trebuie sa consulti un specialist iar mai apoi sa ii urmezi sfatul!

Ne vedem la sala!

Elias Cristian M-N.

 

 

Adaugă la favorite Legătură permanentă.

4 Comentarii

  1. Cand te-ai simtit cel mai multumit de rezultatele elevului ?
    Exista elev care reuseste sa faca totul ca la carte ?

    • Buna, Daniela.
      Am concluzionat la final ca nu ne putem supune metodei folosita in sportul de performanta.
      Sunt elevi care isi dau silinta si respecta in totalitae recomandarile.
      In ziua 1 bineinteles ca va fi lejer. Usor usor introducem toate elementele de mai sus. Incercam sa integram sportul in stilul de viata si nu sa il schimbam. Ceea ce presupune ca eu sa ma mulez pe stilul sau de viata si sa ii sugerez schimbari in bine. Cu pasi marunti, dar am avut si am elevi exemplu.
      Da! in fiecare zi mai bine.
      Exista! Trebuie sa il duci acolo pas cu pas.

  2. Bitineanu Valentin

    O analiza foarte principiala,realista si metodica,atingand toate aspectele calitatii de antrenor.Sunt incantat si onorat ca am citit articolul,recunoscand totodata ca anumite idei parcurse le voi folosi pe viitor atit in calitatea mea ,de antrenor personal cat si in ceea ce priveste interactiunea mea in calitate de ,,elev,, participant la anumite cursuri de pregatire cu alti traineri supraspecializati.

Comentariile nu sunt permise.